In dit blog lees je alles over de verandering in marketing, meer van onderbuikgevoel naar het sturen op cijfers!

Nog niet zo lang geleden regelde de marketingafdeling vooral heel veel offline activiteiten: mooie folders en brochures, sterke persberichten, reclame campagnes, toffe gadgets om aan de klanten te geven en interessante events voor bijvoorbeeld prospects. De activiteiten van marketing waren meestal gebaseerd op ervaring, creativiteit en emoties.

Natuurlijk  zijn creativiteit, ervaring en  emotie nog steeds belangrijk in marketing, maar er is wel een heel groot verschil met nu: marketing vindt steeds meer online plaats en we hebben steeds meer (online) data tot onze beschikking. We kunnen het effect van onze campagnes meten en bovendien onze klant ook beter leren kennen. 

In de praktijk zien we dat het werk er voor marketeers er niet makkelijker op geworden is nu er zoveel mogelijkheden zijn voor het verzamelen en analyseren van data. Het is moeilijk om én alles goed te begrijpen, én keuzes te maken. Wil jij ook beginnen met data verzamelen en analyseren of ben je net begonnen? Wil je meer gaan sturen op cijfers en minder op ‘onderbuikgevoel’? Wij helpen je op weg.

smarketing onderscheidende content

Er zijn eigenlijk 4 belangrijke plekken waarmee je data verzamelt en analyseert:

          Google Analytics

Dit koppel je aan de website van jouw organisatie. In Google Analytics kun je bijvoorbeeld zien wanneer bezoekers afhaken op je website, welke pagina’s goed scoren en waar de bezoekers vandaan komen (bron). Ook kun je specifieke doelen en gebeurtenissen bijhouden zoals hoeveel mensen op een bepaalde button klikken of je brochure downloaden. Om te beginnen met Google Analytics hoef je alleen maar een account aan te maken en een code te plakken in het CMS van de website. Ga vooral veel uitproberen en kijk regelmatig in je account, je wordt er vanzelf handiger in. Je kunt ook deze online cursus van Google volgen voor een goede start.

          E-mailprogramma

Elk willekeurig e-mailprogramma houdt bij welke toezenders je e-mail openen en doorklikken. Sommige programma’s houden zelfs bij waar in de e-mail mensen stil staan met de muis. Dit noemen we heatmapping. Dit is allemaal belangrijke data om bij te houden hoe goed je e-mail campagnes scoren en of je je doelstelling behaalt. Tip: Bedenk bij elke mail wat je doel is en zorg ervoor dat je die data gaat bijhouden.

          Social

Per kanaal kun je de volgers, het engagement, sharing, comments en views bijhouden. Natuurlijk is het tof om te zien of het aantal volgers groeit, want daarmee bereik je steeds meer mensen. De keuzes voor het wel of niet volgen van bepaalde  data uit social wordt bepaald door je doelstellingen. Is je hoofddoel merkbekendheid creëren, leads genereren of misschien wel potentiële sollicitanten vinden?

          Marketing Automation

Met marketing automation houdt je het online gedrag van klanten/prospects bij en stuur je op basis van dit gedrag automatisch mailingen uit. Zo zorg je ervoor dat personen die nog in de oriënterende fase zitten eerst geholpen worden met informatieve content. Bij marketing automation gebruik je de data die je verzamelt voor leadscoring. Hier lees je meer over in ons blog Waarom zou je aan marketing automation beginnen?.

Nu weet je waar je data kunt vinden en wat er zoal mogelijk is qua analyse. Maar hoe kies je nu wat je gaat meten? Wat worden je doelstellingen? Ga je data gebruiken om te meten hoe goed je campagnes scoren? Of wil je je vooral richten op het verrijken van klantprofielen?

In ons volgende blog lees je meer over het bepalen van de doelstellingen.