Extern winnen kan alleen door intern Smarketing te beginnen

Wij gaan voor oprechte verbindingen tussen de organisatie en de klant, omdat wij geloven dat dat de kern is van succesvol ondernemen. Wat beloof je de klant nu en beloof je allemaal wel hetzelfde? Zorg dat je boodschap helder, consistent en bovendien origineel is. Zo helpen wij organisaties (B2B) te bouwen aan een groter en loyaler klantenbestand door echt onderscheidend te zijn in (online) leadgeneratie.

 

smarketing tekstballon communicatie

Relevant: even voorstellen…

Relevant voor je Klant is opgericht door Eva van der Meer. Door haar jarenlange ervaring als Marketingmanager weet zij als geen ander hoe belangrijk de samenwerking tussen sales en marketing is. In de praktijk is die samenwerking namelijk vaak alles behalve vanzelfsprekend. Zonde, want als sales en marketing langs elkaar heen werken gaan leads, dus kansen, verloren.

Om effectieve marketingcampagnes op te zetten is het essentieel om inzicht te hebben in de klant. Wie is de klant? Wat wil de klant? En hoe kunnen wij de klant daarbij helpen? Alleen zo kun je alles halen uit marketing”

Zo werd het idee voor Relevant geboren

Het eerste Smarketing bureau van Nederland dat gericht is op (H)ECHTE samenwerking tussen sales en marketing.

Relevant voor je Klant ontstond thuis aan de keukentafel, waar Eva met haar partner (en salesmanager) vaak zat om over het werk te praten. Ze merkte dat, ondanks hun gezamenlijke doel (nieuwe klanten binnenhalen en bestaande klanten cross- en upsellen), ze elkaars werk vaak niet begrepen. Het was duidelijk dat ze beiden een commercieel doel hadden, maar gek genoeg niet dezelfde commerciële taal spraken. Het had te maken met betrokkenheid. De echte betrokkenheid vanuit beide disciplines om de krachten te bundelen miste. Dat kwam grotendeels door de fysieke afstand, maar ook zeker de mentale afstand tussen de afdelingen. Ze wisten te weinig van elkaars werkzaamheden af. Terugkijkend was dat het begin van Smarketing, en dat werd al snel Relevant voor je Klant.

   Ga door naar unieke aanpak van Relevant
smarketeers die smarketing helpen te implementeren

Korte termijn vs lange termijn

Sales leeft van opportunity’s. En dan het liefste verkoopkansen waarbij klanten en/of prospects heel concreet hebben aangegeven te willen investeren. Marketing daarentegen leeft helemaal op van leads. Personen (beslissers) die ze kunnen categoriseren tot een doelgroep segmentatie en vervolgens kunnen ‘warm maken’  met toffe content. Omdat deze doelgroep sinds de komst van het wereldwijde web steeds vaker online wordt gevonden zie je dat het salesproces steeds meer ‘marketing’ wordt. Want de website (of webshop), waar een groot deel van de content te vinden is, is meestal nog steeds wel de verantwoordelijkheid van marketing. En dat terwijl het eigenlijk het begin is van het verkoopproces waar sales vroeger als eerste kennismaking aan tafel zat.

smarketingfunnel

 

Kijkend naar de welbekende marketingfunnel, zien we dan ook dat sales en marketing zich beiden aan een andere kant van de trechter bevinden. En dan moet je hard schreeuwen om elkaar te horen.

 

Des te meer reden dus om de afgekaderde verantwoordelijkheden en taken van marketeers en sales om te buigen naar ‘Smarketeer werkzaamheden’,  waarbij online en offline contact even belangrijk zijn.

Een greep uit de werkzaamheden van een Smarketeer

Smarketing in de praktijk

In haar toenmalige functie als Marketingmanager bij Xtandit, partner in print- en documentoplossingen, is ze haar ideeën verder uit gaan werken en heeft ze de Smarketingplannen in praktijk gebracht. De nieuwe strategie wierp haar vruchten af en heeft Xtandit veel nieuwe kansen gebracht. Zo werd Xtandit opnieuw Relevant voor haar klanten.

   Speciaal e-book over de resultaten van Smarketing
smarketing bij xtandit door relevant

Ook Relevant voor je Klant worden?

Eva zet haar passie voor Smarketing ervaringen nu in om organisaties (B2B) te helpen Relevant te worden en te blijven voor Klanten.