Extern winnen door intern Smarketing te beginnen

Wij gaan voor echte samenwerking; met onze klanten, maar ook tussen afdelingen. Alleen als je een gezamenlijk doel hebt én oprecht geïnteresseerd bent in elkaar ga je het verschil maken! Of je nu als marketeer samen met sales gaat zorgen voor de aanwas van nieuwe klanten, of met HR op zoek gaat naar nieuwe medewerkers, zorg dat je boodschap aansluit bij de doelgroep en alle tijden relevant is. Hier helpen wij graag bij.

 

smarketing tekstballon communicatie

Relevant: even voorstellen…

Relevant voor je Klant is opgericht door Eva Broersma. Door haar jarenlange ervaring als Marketingmanager weet zij als geen ander hoe belangrijk de samenwerking tussen sales en marketing is. In de praktijk is die samenwerking namelijk vaak alles behalve vanzelfsprekend. Zonde, want als sales en marketing langs elkaar heen werken gaan leads, dus kansen, verloren.

Om effectieve marketingcampagnes op te zetten is het essentieel om inzicht te hebben in de klant. Wie is de klant? Wat wil de klant? En hoe kunnen wij de klant daarbij helpen? Alleen zo kun je alles halen uit marketing”

De missing link…

Het eerste Smarketing bureau van Nederland dat zich richt op (H)ECHTE samenwerking tussen sales en marketing.

Relevant voor je Klant ontstond doordat Eva met haar man Gerard (salesmanager) vaak zat te praten over het werk. Ze merkte dat, ondanks hun gezamenlijke doel (nieuwe klanten binnenhalen en bestaande klanten cross- en upsellen), ze gek genoeg toch weinig van elkaars werkzaamheden afwisten. Terugkijkend was dat het begin van Smarketing, en dat werd al snel Relevant voor je Klant.

   Ga door naar unieke aanpak van Relevant

Korte termijn vs lange termijn

Sales werft nieuwe klanten en marketing zorgt voor meer naamsbekendheid. Maar… omdat klanten nu veel (product)informatie zelf kunnen opzoeken, verloopt het verkoopproces steeds meer online en ook nog eens via diverse kanalen. Sales en marketing zullen dus elkaars werkzaamheden moeten begrijpen om de klant goed te woord te kunnen staan.

smarketingfunnel

 

Ik zie vaak dat de marketing- en salesfunnel er nog vrij traditioneel uitziet en dat de leads voornamelijk van partners, eigen netwerk of sales calls komen. Waar de eerste twee nog steeds erg effectief zijn, blijkt daarentegen zo’n “cold sales call” in de praktijk lang niet meer zo effectief te werken als vroeger. Bovendien zijn er nog maar weinig sales te vinden die op deze old school manier willen pitchen. Nee, je moet meer in huis hebben om de klant voor je te winnen. Door online kanalen slim te benutten, vergroot je het bereik van je boodschap en is de kans op waardevolle leads veel groter. Ik geloof nog steeds in “de telefoon pakken” maar dan wel op het juiste moment. Ik pleit voor meer relevantie door maximale inzet op online kanalen, om daarmee ook de offline communicatie te versterken.

 

Des te meer reden dus om de afgebakende verantwoordelijkheden en taken van marketeers en sales om te buigen naar ‘Smarketeer werkzaamheden’,  waarbij online en offline contact even belangrijk zijn.

Een greep uit de werkzaamheden van een Smarketeer

10 stappenplan smarketing

Smarketing zelf toepassen?

Smarketing is een effectieve manier om leads te verzamelen en in contact te komen met potentiële nieuwe klanten (of sollicitanten).

Wil jij ook beginnen met het aantrekken van nieuwe klanten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Posts opstellen voor social media, een nieuwsbrief opstellen of toch eerst bellen, bellen bellen?

Wij helpen je graag op weg met het Smarketing 10-stappenplan.

   download het 10-stappenplan