De Smarketingfunnel van Relevant

We zien vaak dat de marketing- en salesfunnel er nog vrij traditioneel uitziet en dat de leads vanuit partners, eigen netwerk of sales calls komen. In de praktijk merken we dat zo’n old school offline pitch lang niet meer zo effectief is als vroeger. Je moet meer in huis hebben om de klant voor je te winnen. Door online kanalen slim te benutten, vergroot je het bereik van je boodschap en is de kans op waardevolle leads veel groter. Wij helpen je volop in te zetten op de kracht van online kanalen, om daarmee ook de offline communicatie te versterken.

Onze Smarketingfunnel ziet er als volgt uit:

Klant

We beginnen met het schetsen van de ideale klant op basis van zijn klantwaarden. Dan kunnen we terug gaan rekenen hoeveel offertes er uitgebracht moeten worden om aan het aantal klanten te komen.

Offerte

Als je weet hoeveel offertes je uit moet brengen om de doelstellingen te halen, dan kun je verder gaan met hoeveel afspraken je nodig hebt om een offerte uit te mogen brengen.

Afspraken

Dit wordt een gezamenlijke KPI van sales en marketing. Als je alle stappen voorafgaand aan de lead goed doorloopt dan is de afspraak een logisch gevolg.

SQL

Sales Qualified Leads (SQL) worden gecoverd door sales, maar gecreëerd door marketing. De Smarketing samenwerking is hier dan ook het meest aanwezig. Mensen positief verrassen en de organisatie via verschillende kanalen zichtbaar maken is belangrijk om de gunfactor te vergroten.

MQL

Marketing Qualified Leads (MQL) worden gecoverd door marketing. Het moment waarop een lead gekwalificeerd wordt als MQL is samen met sales uitgedacht. Deze betrokkenheid is van belang bij de opvolging van deze leads en het vertrouwen dat er onderling moet zijn.

Tussen de MQL en de SQL status vinden de ‘leadnurtering’ werkzaamheden plaats. Deze (vrij nieuwe) werkzaamheden bestaan uit vooral leadscoring op basis van persoonlijke kenmerken en online gedrag van prospects. Wat lezen en bekijken ze en hoe vaak en snel komen ze terug op de website? Zo ontstaat er een continue content flow waarbij prospects worden ‘opgewarmd’ met relevante, gepersonaliseerde content.

Dan komen we als laatste eigenlijk pas echt toe aan de ultieme marketing activiteit: leads en het aantrekken van deze leads door branding. Leads creëren we door goede relevante landingspagina’s te maken waar we prospects verleiden tot een download.

Relevant verkeer

Relevant verkeer wordt gevormd door de bezoekers die we eerder hebben gekwalificeerd als ideale klanten. Vervolgens willen we juist die informatie in de etalage te zetten waar de doelgroep ook daadwerkelijk ‘langsloopt’. Dit doen we op verschillende manieren, waarbij SEO, SEA en social een belangrijke rol spelen.

Door de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste bezoeker te presenteren, creëer je meer kansen op relevante afspraken voor sales.

Lees ons e-book "Smarketing in de praktijk"