In deze blogserie nemen we je mee in de wereld van Smarketing: inbound marketing waarbij de samenwerking tussen marketing en sales jouw organisatie succesvoller maakt. In 10 stappen leer je hoe je zelf kunt beginnen met inbound marketing. Deze keer: Leren & Optimaliseren.  

Vanuit Mailchimp, Google en/of je Marketing Automation systeem krijg je allerlei data over je online bezoekers. Misschien heb je zelfs al wat leads te pakken die je naar sales kunt doorzetten. In deze stap ga je kijken hoe je nog meer (en betere) leads kunt genereren.

stap 10 smarketing optimaliseren in de resultaten van inbound marketing

Wat kun je verbeteren?

De informatie uit de tools gebruik je om te bepalen wat je gaat optimaliseren. Misschien zie je dat er wel bezoekers zijn, maar dat de conversie achterblijft (als bezoekers niets ‘doen’ of je content niet downloaden). Dan zul je de content nog aantrekkelijker moeten presenteren aan de doelgroep. Of misschien sluit de content toch niet goed genoeg aan bij de doelgroep of de fase in het aankoopproces. Dan moet je kiezen voor andere onderwerpen of een andere contentvorm. En zijn je pagina’s wel aantrekkelijk genoeg opgemaakt? Is het duidelijk voor de bezoeker wat hij of zij krijgt bij een download?

Betrek ook hier weer actief je salescollega’s bij het proces. Je zult zien dat zij je op nieuwe ideeën brengen.  Bovendien kunnen ze je helpen aan feedback van klanten die al content hebben gedownload.

Optimaliseren

Heb je helder in beeld wat je kunt verbeteren? Dan is het tijd om aan de verschillende knoppen te draaien. Je gaat continue dingen veranderen en verbeteren om te testen wat het beste werkt, zodat je de doelstellingen (zie stap 8) gaat behalen (of zelfs overtreffen).

Heb je een resultaat behaald? Deel je resultaten met collega’s in de organisatie. Vergeet vooral ook de salesafdeling niet. Zo werk je aan het draagvlak in de organisatie. Je zult merken dat collega’s die zich betrokken voelen je zullen gaan voeren met ideeën en graag willen helpen (bijvoorbeeld met content maken of delen).

Leren en optimaliseren is een ongoing proces, dat eigenlijk nooit klaar is. Om succesvol te zijn en te blijven met inbound marketing zal je continu moeten blijven vernieuwen en bijsturen. Zo leer je steeds betere content te maken, weet je welke kanalen je moet inzetten, krijg je uiteindelijk meer leads én meer nieuwe klanten!


Kun jij wel wat hulp gebruiken? Neem dan snel contact met ons op. of download nu het e-book Trek nieuwe klanten aan! Inbound marketing 10-stappenplan