In deze blogserie nemen we je mee in de wereld van Smarketing: inbound marketing waarbij de samenwerking tussen marketing en sales jouw organisatie succesvoller maakt. In 10 stappen leer je hoe je zelf kunt beginnen met inbound marketing. Deze keer: Kies de juiste etalage en werk aan de inrichting.  

Nu je weet tegen wie je praat en wat je gaat zeggen is het tijd om uit te zoeken waar diegene zich bevindt en hoe hij nieuwe informatie tot zich neemt. Is jouw lezer dol op technische whitepapers van 20 pagina’s? Of kijkt hij liever een ‘how-to’ video van 2 minuten? En via welke kanalen doet hij/zij het liefst kennis op? Je kunt namelijk nog zulke mooie content maken, als je deze niet in de (juiste) etalage zet, zul je er niet veel mee bereiken.

stap 6 in smarketing b2b de juiste etalage inrichten

Waar bevindt de doelgroep zich?

Doe een onderzoek naar je doelgroep. Hiervoor kun je gebruik maken van klantinterviews, aangevuld met online research. Kun je een IT-manager beter aanspreken via Facebook? Vooral via Twitter? Of is hij vooral te vinden op Tweakers en LinkedIn? Het kanaal (of de kanalen) die je gaat gebruiken om je content te verspreiden kun je zien als een etalage. Zet je je informatie (content) in een etalage waar jouw doelgroep niet komt (bijvoorbeeld Instagram voor een IT-manager) dan bereik je de doelgroep niet.

Kies de juiste vorm

Hoe weet je nu of je het beste kunt kiezen voor video’s, infographics, artikelen, e-books en whitepapers? Ook hiervoor gebruik je online research en klantinterviews. Meestal kom je uiteindelijk uit op een combinatie van verschillende vormen van content. De content zet je vervolgens in de juiste etalage.

Maak reclame

Als je het juiste kanaal (bijvoorbeeld LinkedIn) hebt gekozen en de juiste contentvorm (bijvoorbeeld een blog) betekent dit nog niet dat jouw doelgroep massaal je content gaat verslinden. Hoe zorg je er nu voor dat jouw doelgroep ook langs de goede etalage komt en ziet wat jij te bieden hebt?

Je kunt op twee manieren vindbaar zijn:

  1. Organisch gevonden worden (via zoekmachines op de juiste zoektermen);
  2. Betaald gevonden worden (via Google Adwords en gepromote berichten/ beurzen)

Om goed vindbaar te zijn door je doelgroep zul je online ‘reclame’ moeten maken voor jouw content. Enerzijds doe je dat door de content te delen met je netwerk en volgers. Anderzijds zul je gebruik moeten maken van de juiste zoekwoorden, campagnes en Google Adwords.

smarketing stap 6 vindbaar maken van je content voor de doelgroep

Klaar voor content!


Hoera! Je kunt aan de slag met content maken. Lees snel verder, in stap 7 leer je meer over het maken van onderscheidende content of download het e-book Trek nieuwe klanten aan! Inbound marketing 10-stappenplan