In deze blogserie nemen we je mee in de wereld van Smarketing: inbound marketing waarbij de samenwerking tussen marketing en sales jouw organisatie succesvoller maakt. In 10 stappen leer je hoe je zelf kunt beginnen met inbound marketing. Deze keer: Monitor je publicaties.  

Gefeliciteerd! De eerste campagne staat online. Nu moet je niet achterover gaan leunen, maar scherp blijven. Het echte werk begint nu pas. In dit blog lees je meer over het monitoren van de resultaten van je publicaties.

stap 8 smarketing b2b resultaten bijhouden

Resultaten checken

Dagelijks of wekelijks kijk je wat er met de content gebeurt. Klikken bezoekers op de artikelen? Wat is de leestijd van artikelen die niet achter een downloadformulier staan? Hoe vaak is je content gedownload en door wie?

Hier is een handige lijst van KPI’s die je in ieder geval in de gaten moet houden:

  • Aantal bezoekers/ aantal pageviews;
  • Leestijd (bij content die niet achter een downloadformulier staat);
  • Conversiepercentage (bezoekers die doorklikken/ content downloaden);
  • Click-trough rate (CTR);
  • Uitschrijfpercentage (bij nieuwsbrieven en geautomatiseerde mailings).

Heb je nog niet zoveel bezoekers of conversie als je zou willen? Niet getreurd, daar kun je aan werken. Door een analyse te maken van je marketingdata weet je waar je bij moet sturen. Misschien heb je wel de juiste content, maar niet de juiste etalage gekozen.


In de laatste twee stappen lees je meer over het analyseren van de marketingdata. Lees snel verder! Of download het e-book Trek nieuwe klanten aan! Inbound marketing 10-stappenplan