In deze blogserie nemen we je mee in de wereld van Smarketing: inbound marketing waarbij de samenwerking tussen marketing en sales jouw organisatie succesvoller maakt. In 10 stappen leer je hoe je zelf kunt beginnen met inbound marketing. Deze keer: Marketingdata analyseren met gratis tools.  

Staat de content online en heb je de belangrijkste KPI’s gemonitord? Dan is het tijd om de analyse (lees: menselijke interpretatie) erop los te laten. Om de berg data die je verzameld hebt te bedwingen, kun je het beste tools gebruiken voor je analyse. In dit blog lees je meer over de verschillende beschikbare gratis tools waarmee je marketingdata kunt analyseren.

marketingdata analyseren met slimme tools

Handige gratis tools

Als je net begint met inbound marketing wil je misschien niet direct investeren in een marketing automation platform. Gelukkig zijn er ook handige gratis tools die je kunt gebruiken om marketingdata te analyseren.

Google Analytics

Dit is de gratis tool om statistieken bij te houden en doelen in te stellen. Ook Google Optimize kun je goed gebruiken om A/B testing te doen met verschillende opgemaakte webpagina’s. Zo kun je testen wat beter werkt: die foto van jezelf of die van je collega.

Mailchimp

Mailchimp is een uitstekende tool om content mee te versturen, en te testen of het aanslaat bij je lezers. Je kunt zelf een simpele geautomatiseerde e-mailflow maken in Mailchimp. Als je nog niet zoveel contacten hebt is het slim om Mailchimp te gebruiken. Heb je er veel, dan is het beter om over te stappen op een meer geavanceerde tool. Je kunt namelijk in Mailchimp alleen zien of de lezer opent, klikt of uitschrijft, en niet wat hij verder voor gedrag vertoont op je website. Wil je meer digitaal gedrag vastleggen, dan kun je je beter gaan oriënteren op een marketing automation platform.

smarketing stap 9 marketing automation en leadscoring

Marketing Automation

Een Marketing Automation tool is een krachtige oplossing die je helpt om anonieme bezoekers om te zetten in waardevolle leads. De tool verzamelt gegevens over het gedrag en de voorkeuren van prospects en klanten, om ze vervolgens relevante content aan te bieden. Op basis van regels beslist het systeem wie welke blogs, cases, video’s of infographics te zien krijgt.

Stel, een bezoeker downloadt jouw prijslijst. Dan is de bezoeker waarschijnlijk toe aan commerciële content (bijvoorbeeld een aanbieding of brochure). Ook krijgt de bezoeker meer punten dan een bezoeker die net een eerste blog heeft gelezen.  De Marketing Automation tool geeft de bezoeker punten voor alles wat hij doet op je website. Als je bezoeker een bepaald aantal punten gehaald heeft kan sales de lead verder oppakken.  


Heb je de tools onder de knie? Dan is het tijd voor de tiende en laatste stap: Leren & Optimaliseren of je kunt natuurlijk het e-book downloaden: e-book Trek nieuwe klanten aan! Inbound marketing 10-stappenplan